Natteravnene

Natteravning er en felles investering i lokalsamfunnet våre barn vokser opp i.

Natteravning handler om å være til stede for barn og unge når de ferdes ute på kveld- og nattestid, ta ansvar og vise medmenneskelig omsorg. Når voksne er til stede der ungdommer ferdes virker det forebyggende og dempende på uønskede hendelser.

Natteravnene har lang tradisjon i skolens lokalområde, og bemannes i hovedsak av foresatte fra Bøler og Skullerud ungdomsskole fredager, samt etter skoleball og vitnemålsutdeling, natt til 1. mai og natt til 17. mai.

Natteravnene har oppmøte på Bogerud Frivillighetssentral kl 21.15, og avslutter rundt kl  23.30.

Det er frivillig å gå natteravn, men vi håper at foresatte på ungdomstrinnet ser viktigheten av å bidra til arbeidet gjennom å stille opp på vakter.

Hva er natteravning?

Natteravning er i hovedsak voksen tilstedeværelse.

Gjennom Natteraving søker vi å bevare et trygt og rolig nærmiljø.

Ved å snakke, spørre og være synlig til stede gjør vi voksne en viktig jobb.
Erfaring viser at mye løser seg bare ved at voksne er til stede.

Organisering

Vaktene er organisert slik at hver klasse får tildelt datoer (4 vakter, 3 kvelder i året).

Det er klassekontaktene som setter opp foresatte på vakter, og det oppfordres til at man på blir enige på foreldremøte om klassekontaktene skal informere om datoer og foresatte da melde seg på, eller om klassekontaktene skal tildele vakter og foresatte bytte seg i mellom om det ikke passer.

Klassekontaktene legger kontaktinformasjon inn i et skjema, og foresatte får da automatisk beskjed om hvilke vakter de er satt opp på, samt beskjed om vakten skulle bli avlyst.

Kjøreregler for natteravner

• Gå ikke natteravn alene.
  • Natteravnene skal aldri tilby transport av personer.
  • Det er ikke meningen å være ordenspoliti. Oppstår det situasjoner som synes vanskelige kan politiet kontaktes pr. telefon.
  • Natteravnene skal bistå personer som av en eller annen grunn ikke er i stand til å ta vare på seg selv, men ravnene skal ikke tre inn i noen behandlerrolle.
  • En natteravn skal aldri være alene med barn/unge og ikke påta seg noen form for oppfølgingsansvar overfor enkeltpersoner.
    Ditt ansvar som natteravn er å formidle kontakt til det offentlige hjelpeapparatet, eventuelt kontakte foresatte.
  • En Natteravn er høflig og korrekt, har tid til å prate og opptrer ikke-moraliserende.

Les mer om Natteravnene på https://www.natteravnene.no/

Natteravnkoordinator nås på natteravn.boler@gmail.com