Et brev fra rektor

Illustrasjon.

Vi har vært i gjennom en veldig spesiell uke for oss alle. Plutselig, over natten, ble skolen stengt, som medførte at vi mistet den daglige kontakten med medelever, lærere og andre ansatte på skolen. I tillegg fikk vi beskjed om at vi skal holde oss mest mulig hjemme, og også besøke venner på fritiden så lite som mulig. Foresatte måtte bli hjemme for å passe på elevene, og lærerne måtte planlegge for undervisning på helt andre måter enn vanlig. Det har vært en krevende uke, som alle parter, elever foresatte og ansatte har håndtert på en fantastisk måte. Takk for det, til hver især!
Vi skal nå inn i den andre uka med stengt skole. Etter hvert som dagene går, vil vi nok savne den vanlige hverdagen mer og mer. Jeg vet at lærerne fortsatt vil gjøre alt de kan for at elevene skal ha et godt utbytte av hjemmeundervisningen. Samtidig er det vanskelig å beregne akkurat hvor mye tid og krefter det tar å jobbe med skoleoppgaver hjemmefra. Vi på skolen snakker mye sammen om akkurat dette, og vi håper vi treffer sånn noenlunde bra med arbeidsmengden.
Til deg som er elev: Når du snakker med læreren din, så er det fint om sier noe om hvordan du synes skolearbeidet går. Det er viktig at du har skolearbeid å gjøre, men samtidig er det ikke meningen at det skal bli så mye at du ikke klarer arbeidsoppgavene du får fra skolen. Og en ting til, få deg en skikkelig pause i løpet av dagen hvor du gjør noe helt annet. Vær litt ute, kanskje med en eller to venner du har avtaler med at du kan være sammen med.
Nå er det helg. Da er det viktig at alle får koblet seg fra skolearbeidet, enten du er elev, foresatt eller ansatt på skolen. Det er viktig å gjøre noe annet, og ikke minst, ta vare på deg selv og de rundt deg.
God helg!
Hilsen rektor.