Hovedseksjon

Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO)

Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til individuell tilrettelegging. Før det fattes vedtak om individuell tilrettelagt opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).

Før en elev henvises til PPT må skolen selv vurdere om eleven kan hjelpes innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Skolen må også prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring. Skolen kan vurdere om eleven vil få tilfredsstillende utbytte av opplæringen med personlig assistanse, fysisk tilrettelegging eller tekniske hjelpemidler. Dersom eleven vurderes til å ha behov for individuelt tilrettelagt opplæring skal skolen henvise til PPT.Individuell tilrettelegging - Individuell tilrettelegging - Oslo kommune

For å vurdere om eleven skal henvises til PPT, må eleven drøftes i skolens ressursteam. Her sitter representanter fra skoleledelsen, sosiallærere, helsesykepleiere og rådgiver fra PPT. Kontaktlærer presenterer utfordringene rundt eleven og deltakerne drøfter om det kan gjøres videre tiltak innenfor rammene av tilpasset opplæring eller om eleven eventuelt bør henvises PPT.