Hovedseksjon

Skolemiljø

Barn ligger på gulvet og tegner.

 

For å sikre elevens rett til et trygt og godt skolemiljø har skolen en aktivitetsplikt. Denne skal sikre at skolen handler raskt og riktig når en elev ikke har det bra på skolen.

Alle som jobber på skolen har plikt til å følge med, gripe inn og melde fra hvis de får mistanke om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har en plikt til å undersøke saken og sette inn egnede tiltak.

Aktivitetsplikten er delt inn i fem delplikter.

  • følge med på at elevene har et trygt og godt skolemiljø
  • gripe inn mot krenkelser (som mobbing, vold, diskriminering og trakassering) og stoppe det med en gang, hvis det er mulig
  • varsle rektor ved mistanke eller kjennskap om at en elev ikke har det trygt og godt
  • undersøke hvordan eleven har det og hva som har skjedd
  • rette opp situasjonen med egnede tiltak og lage en skriftlig plan for tiltakene

Rektor har ansvar for å rette opp situasjonen med egnede tiltak og lage en skriftlig plan for tiltakene. Skolen skal følge opp, evaluere og eventuell justere og sette inn nye tiltak helt til eleven opplever at det er trygt og godt på skolen.

Når skolen får vite at en elev ikke har det trygt og godt, må de lage en tiltaksplan, for eleven som ikke har det trygt og godt. Skolen kan også velge å lage en tiltaksplan for klassen, som kan ta for seg en situasjon eller utfordring der flere elever er involvert.

Det vil variere fra sak til sak hvor omfattende tiltaksplanen vil være. Det kan være nok med en kortere og mer skjematisk tiltaksplan i saker der skolen setter inn tiltak tidlig i prosessen og tiltakene er enkle, enn i saker der tiltakene og saksforholdet er mer sammensatt og komplekst. Planen skal være skriftlig og være skrevet i et format som kan tas ut og gis til statsforvalteren, hvis det er behov for det.

Retten til et trygt og godt skolemiljø | udir.no